March 27, 2019

Perancangan Penggunaan Chips, Wildcard, Free Hits, Bench Boost dan Triple Captain.

Ingin menambahkan kemahiran Fantasy Premier League(FPL) anda dan menaikkan ranking bersama rakan-rakan di Facebook, jangan lupa like page Ball Manager Malaysia.

   Dalam artikel ini saya akan menceritakan kaedah menyusun chips FPL. Mengandaikan kita masih mempunyai kesemua chips, Wildcard(WC), Free Hits(FH), Bench Boost(BB), dan Triple Captain(TC).




Ada dua peraturan penting mengenai chips:

1. Apabila kita sudah tekan pengaktifan, kita sudah tidak boleh lagi membatalkan penggunaannya.

2. Dalam satu Game week(GW) hanya satu chips boleh digunakan ataupun maksud lainnya kita tidak boleh menggunakan dua chips sekali gus dalam satu GW.

EPL Difficulty Table GW32-38
EPL Difficulty Table GW32-38

Penerangan ringkas kelebihan setiap chips:

Wildcard - Menukar lebih pemain melebihi jumlah perpindahan percuma yang ada tanpa ditolak mata.

Free Hits - Menukar lebih pemain melebihi jumlah perpindahan percuma yang ada tanpa ditolak mata tetapi hanya untuk satu minggu. Pada minggu seterusnya pasukan akan kembali semula seperti pemain yang ada sebelum minggu FH digunakan.

Bench Boost - Mata dari kesemua 15 pemain termasuk yang berada di bangku simpanan dikira.

Triple Captain - Mata bagi kapten  pada minggu tersebut diganda tiga.


   Setelah kita faham kelebihan chips-chips diatas kita perlu maksimumkan penggunaannya. Antara kaedah untuk maksimumkan penggunaannya ialah:

1. BB, TC dan FH paling sesuai digunakan semasa DGW.

2. Chips BB lebih berkesan penggunaannya jika digunakan selepas WC.

3. TC dan FH boleh digunakan bersendirian pada mana-mana GW.

   Jadi setelah kita tahu WC dan BB sesuai digunakan pada minggu yang berturut-turut. Kita perlu mencari DGW yang boleh dilakukan BB dan WC boleh dilakukan pada minggu sebelum itu.

   Saya rasa minggu yang paling sesuai untuk WC ialah DGW34 dan BB pada DGW35.

   FH dan TC boleh digunakan pada mana-mana minggu sebelum DGW34 atau pun selepas DGW35. Berikut adalah gambaran perancangan chips yang saya telah rancang.

Perancangan Penggunaan Chips FPL
Perancangan Penggunaan Chips FPL

   Perlawanan yang ditanda C ialah perlawanan yang berpotensi tinggi untuk dikaptenkan.

Semoga tips ini membantu kita untuk memaksimumkan mata pasukan masing-masing.
 
Artikel FPL lain yang turut dibaca di laman ini: Keutamaan Dalam Pemilihan Pemain FPL

No comments:

Post a Comment